Sisteminiai individualių ir organizacinių dimensijų vektoriai pasireiškiant mobingui darbuotojų santykiuose

Autoriai

  • Jolita Vveinhardt

Santrauka

Straipsnyje analizuojami ir sisteminami naujausių tyrimų rezultatai, nubr÷žiami organizacijos aplinkos vektoriai, kurių krypties pokytis tur÷tų prevencinį poveikį reiškiniui. Mobingo priežastys nagrin÷jamos dviem aspektais – individualiu ir organizaciniu, siekiant atsakyti į klausimą, kaip įvertinus šiuos kriterijus galima sumažinti mobingo riziką vadybiniais veiksmais. Organizacin÷s sistemos vaidmuo išryškinamas kaip veiksnys, lemiantis patyčių atsiradimą darbo aplinkoje. Individualių mobingo priežasčių analiz÷ atskleidžia, kad puolimai, susiję su patyčiomis, labiau tik÷tini prieš asmenis, turinčius išskirtinių savybių. Nustatyta organizacinių ir individualių veiksnių dinamika, turinti įtakos patyčioms ir mobingui organizacijoje eskaluoti. Susistemintos ankstesnių ir naujausių tyrimų išvados leidžia formuluoti temas naujiems mobingo tarp organizacijos darbuotojų tyrimams atlikti. Tyrimo problema formuluojama klausimu: kokios organizacin÷s ir individualios dimensijos gali tapti ir tampa mobingo darbo aplinkoje priežastimis ir kaip, identifikavus organizacines ir individualias mobingo priežastis, formuoti bei tobulinti patyčių prevencijos sistemą? Tyrimo objektas: individualios ir organizacin÷s mobingo priežastys. Atliekant tyrimus dažnai gilinamasi į organizacines arba individualias mobingo priežastis. Šio tyrimo tikslas – įvertinti individualias ir organizacines mobingo priežastis ir numatyti sistemines pokyčių gaires. Tyrimo uždaviniai: 1) nustatyti organizacin÷s sistemos trūkumus, skatinančius mobingą; 2) atlikti individualių dimensijų, skatinančių mobingą darbo aplinkoje, analizę. Tyrimo metodai. Tyrimas atliktas daugiausia remiantis ISI Web of Science žurnaluose paskelbtų studijų analize, sinteze ir apibendrinimu. Tyrimo rezultatai. Tyrimai rodo, kad ir netinkamus organizacinius, ir individualius veiksnius atskirai galima įveikti, tačiau, jei vadybinio darbo klaidos ir asmenin÷s savyb÷s sutampa, mobingo rizika padid÷ja. Organizuojant prevencinę sistemą ir mokymus darbuotojai vyrai, priklausantys sociokultūrin÷ms grup÷ms, kurioms būdingas žinių apie mobingą trūkumas, tur÷tų būti skatinami ir mokomi įveikti tradicinius kultūrinius stereotipus, trukdančius pranešti apie patyčias organizacijos vadovybei, o pastarajai – adekvačiai reaguoti į patyčias. Nustatyta, kad daugelį mobingo tyrimų atlieka psichologai ir psichikos sveikatos specialistai, kurie koncentruojasi į psichologinius veiksnius, tačiau organizacinis problemos komponentas skatina plačiau įsitraukti vadybininkus, kuriančius darbinę aplinką, organizacijos kultūrą ir klimatą. D÷mesys atkreiptinas į tai, kad reakcija į mobingą ir pranešimai apie neleistiną darbuotojų elgesį gali būti susiję su bendru žmonių nepakantumu patyčioms ir jų reglamentavimu. Kadangi mobingui būdingas apgaulingas elgesys naudojant psichologinio poveikio priemones, ne visi veiksmai gali būti tinkamai akceptuojami kaip mobingas.

 Raktažodžiai: mobingas, patyčios, organizacinė sistema, individas, prevencija.

Downloads

Numeris

Skiltis

Articles

Kaip cituoti

Sisteminiai individualių ir organizacinių dimensijų vektoriai pasireiškiant mobingui darbuotojų santykiuose. (2013). Laisvalaikio Tyrimai, 2(2). https://doi.org/10.33607/elt.v2i2.189